2011-05-05

Planerandet av en tågresa – eller hur jag blev bank åt SJ

Torsdagen 28/4 var jag kring 16 in på sj.se för att boka en sista minuten biljett Sundbyberg-Karlskoga; SJ:s regionaltåg 179 till Örebro och sedan byte till buss. Loggar som vanligt in via SJ Prio eftersom det är smidigare att slippa ange alla kort-uppgifter och då vet jag att bokningen hamnar rätt med priokoder och allt sånt. Inga problem under själva bokningen och jag godkänner alla steg längs vägen. I det allra sista steget går dock något fel med SJ:s bokningssystem, sidan står bara och laddar i 10-15 minuter och jag får sedan upp ett meddelande om ”tekniskt fel”. Loggar in på internetbanken och ser att pengarna ändå dragits så jag väntar ett tag för att se om mailet med bokningsnumret dyker upp vilket det inte gör. Inte heller går det att se bokningen på ”Mina sidor” via SJ Prio. Försöker kontakta SJ via twitter som, precis som vanligt, inte gör särskilt mycket utan bara säger att jag ska ringa kundtjänst vilket jag gör. Under tiden i telefonkö får jag se att samma summa har dragits ytterligare en gång från mitt konto. Jag får efter ca 15 min telefonkö prata med en Lovisa som via mitt telefonnummer kan spåra mitt bokningsförsök, hon förklarar att bokningen ej gått igenom och att pengarna är på väg tillbaka till mitt konto, då jag förklarar att det dessutom nu dragits en gång till utan att jag rört bokningssidan förklarar hon bort med att jag missat att det måste ha stått + framför den ena posten. Förklarar att så inte är fallet men får ingen vidare respons. Hon lovar iaf att pengarna är på väg tillbaka och om jag inte fått dem inom kort ska jag kontakta kundtjänst mellan 9-12 en vardag, för det är bara då de som kan fixa med återbetalningar jobbar! Jag får bekräftat för mig att jag måste boka en ny biljett eftersom föregående försök inte gått igenom. Försök 2 går slutligen igenom som det ska och jag får min biljett.

På fredagen 29/4 kontaktar jag återigen SJ. Försök 1 anger 3 min kötid och plats 3 i kön, när jag kommit till plats 1 gör SJ den vanliga klassikern att man kopplas bort i ett tomrum där man aldrig får prata med någon. Den har jag varit med om alltför många gånger, en gång tog det mig totalt 2 timmar att boka en biljett, det var på den tiden man var tvungen att ringa för att kunna använda sitt värdebevis för en försening; problemet är bara att då man ringer läggs det på en serviceavgift vilket fördyrar biljetten!
I alla fall, försöker ringa igen, återigen 3 min kötid men nu på plats 28! Efter 10-12 min får jag slutligen prata med en Kicki som söker i systemet och ser mitt avbrutna bokningsförsök. Hon lägger ner luren för att ”återkomma om en liten stund”, dryga 20 min senare har det fortfarande inte hänt något och samtalet bryts! Jag surar till eftersom jag vill ha tillbaka mina pengar. Har även lämnat in ett ärende till kundtjänst på nätet men inte heller där får jag någon respons!

Befogade frågor i sammanhanget är nu:
• Kommer jag få tillbaka mina pengar?
• Hur många månader kommer det i så fall att dröja?
• Kommer SJ ge någon förklaring/ursäkt till det inträffade?

För övrigt är det dags att åka SJ-tåg redan ikväll, nattåget mot Norrland för begravning imorgon. Passade på att utnyttja poäng både idag och åter på söndag. För söndagens resa blir det till och med första klass; frukost ingår eftersom jag åker innan 9, större säten, fika, bättre utrymme och mycket tystare och lugnare. Samt just det, SJ:s skämt till Internet också, men nej, det har ju aldrig funkat hittills så jag får nog fortsätta köra via mobilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar