2011-04-10

Att åka tåg i Sverige år 2011

Är det inte trasiga kontaktledningar som i torsdags & fredags, tur jag hade som kom iväg, så var det min tur att drabbas idag.
När jag står på stationen i Degerfors och väntar på mitt tåg kommer ett X2000 på väg åt andra hållet, släpper på och av folk innan det rullar hela 10meter. Avgångstid 16.05, när klockan är runt 16.12 flyttas tiden till 16.10, och när den är 16.16 är prel. tid 16.15. Strax därefter står skyltningen om och mitt tåg mot Stockholm skyltas (avgång 16.22), så folk som precis dykt upp blir ju lite lagom förvirrade och efter någon minut skyltas det tillbaks, och när klockan börjar gå mot 16.25 och mitt tåg fortfarande inte kommit in flyttas avgångstiden för det andra tåget till 16.23 eller nåt sånt, hela tiden är omskyltningen till redan passerade tidpunkter.

Lite oroväckande att det som information om mitt tåg rullar "på grund av ändrad vagnssammansättning kan platsbrist uppstå". Men givetvis, nåt riktigt gammalt tåg rullar till slut in, endast 3 vagnar, perfekt när det är planerat och biljetter sålt till 5 eller 6 vagnar. Självklart saknas min vagn, men lyckas till slut hitta en sittplats där jag får sitta med all packning vid benen eftersom alla bagagehyllor är fullproppade. Får strax veta av en medpassagerare att vi som ska till Stockholm nog ska få lov att åka buss till från Hallsberg. När tågvärden väl kommer, får jag istället veta att tåget Gbg-Sthlm ska göra ett stopp i Hallsberg och jag är en av dem som ombeds byta till detta, totalt skiljer det bara 15 min och komforten bör ju vara något bättre.

När vi rullar in på stationen och folk bara väntar på att tåget ska stanna ropar de så ut att det andra tåget inte kommer att stanna i Hallsberg. Så alla ska nu försöka ta sig tillbaks och försöka hitta platser igen, kaos!
Det är så kul när man snällt betalat sitt tillägg för att ha en reserverad plats, i tyst avdelning. Vilket skämt! Men man brukar ju få halva summan tillbaks när de krånglar såhär via:
https://www.sj.se/support/contactcomplaint.form?l=sv&d=8754&a=112287

För övrigt så är länken ang lillebrors bosskross:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3182&artikel=4445901
Tid vid 38:43 och 50:57 är hållpunkterna :)

1 kommentar:

  1. Åhh... Tågresor. Det kan vara otroligt rofyllt - och så kan de vara *precis* som du beskriver det. Bra att du kom hem ordentligt i alla fall - hoppas att du får ersättningen från SJ (och det borde du ju).

    SvaraRadera