2011-12-13

Bästa sushin

Som en fortsättning på bilden från i lördags. Egen sushi behöver inte vara svårt, 2 saker bara så går det bra.

Börja med att skölja/gnugga riset, vi kör alltid grötris. När vattnet inte längre blir vitt är det dags att låta det svälla i vatten i en timme (eller längre om man råkar somna på soffan), därefter i en sil i en kvart. Koka upp, låt sjuda på lägsta värme i ca 10 min. Vi körde 4dl ris, kokade i drygt 5,5 dl vatten. Dra riset från plattan och låt stå 10min.

Koka upp 0,6dl risvinäger & lika mkt socker, rör ihop det till klar vätska, ska ej koka (= jag tar undan från plattan när första bubblorna kommer). Arbeta ner i riset. Låt allt svalna, riktigt jobbigt att göra rullar annars.

Värt att investera i är en matta att rulla med, tipset att använda plastfolie funkade inte så bra för mig när jag testade.

Glöm inte att frysa fisken i ett dygn.
Den här gången blandade vi lax, tonfisk, avocado, rödlök, Philadelphia & wasabi i olika kombinationer. Mums!


2 kommentarer:

  1. Gud så gott! Ska helt klart testas!

    SvaraRadera
  2. Såg smarrigt ut! Jag har provat sushi två gånger, men inte blivit så förtjust. Ska prova igen, för det ser ju så himla gott ut och jag vill verkligen gilla det. Har hört att det ska vara som vin-att man måste lära sig att gilla det :)

    Sv: Nä, glittret åkte av både en och två gånger :D

    SvaraRadera