2011-06-20

Kaos i tillvaron

Insåg tidigare idag att den här natten för 6 år sedan var nog en av de nervösaste i mitt liv, hittills i alla fall. Nyss fyllt 19 och tagit studenten och påväg mot mitt livs äventyr som aupair i ett år i Palo Alto, Kalifornien.
Vilken kaostid det var, tog studenten i Västerås den 10:e, medan jag åkte runt på lastbilsflak ett antal varv runt stan var pappa iväg och skrev på papperen för lägenheten jag sålt 3-4v tidigare, flyttade ju redan när jag var 16 och kunde ju inte stå på papperen själv.
Intensivt firande med föräldrar, lillebror, farfar och en kompis. De fick fylla bilen efter att vi käkat smörgåstårta och sen hann jag med en powernap innan förfest med klassen. Studentmottagning med släkten på lördagen, tillbaks till Västerås och plocka ur lägenhet och flyttstäda. Vara sjuk någon dag mitt i allt och samtidigt packa inför ett år i USA. Ojoj, inte full koll där inte.

Den röriga tid som varit nu på slutet har en hel del gemensamt. Fick till slut in ett "färdigt" rapportutkast till mina handledare på företaget resp. universitet, så i fredags glassade jag in lagom till frukost/fredagsinfo:n, städade skrivbord och gick igenom mail. Lite extra lunch och sen hämtade jag ut min födelsedagstårta som Maxi bidragit med, tackar.
Blev uppringd av en kille som ville hyra ut sin 2:a vid Solna Stn under augusti-december, nice! Så jag bokade in en visning till lördag kväll och sen var det visst dags för kontorets sommarfest.

Lördag, inte alls så farligt bakis som man kunde ha trott, packade klart alla grejer från senaste halvåret och bästa mamsen kom till Sollentuna för att hjälpa mig städa av mina domäner, ojoj, det huset har nog aldrig varit så rent, de delar jag haft alltså. Andra delar består av ett halvlagt golv sen flera år, högar med sågspån och brädar att klättra över i hallen på övervåningen för att bara nämna en del. Snuskiga mattor i köket som säkert inte vädrats på 20 år, vet inte om jag nämnt att jag går med flip-flop inne för att slippa gå på de äckliga mattorna. Klara med allt redan innan 17 så en liten powernap på soffan innan vi kunde få titta på lägenheten vid 20, snubben hade dock missat dag och tänkt söndag ändå, så inte bäddad säng, men ojoj, både mamma och jag blev kära i lägenheten.
Har gjort budget nu under kvällen eftersom jag ska lämna besked i morgon, vet ju ännu inte om särbon hamnar i Stockholm och det är ju i andra hand och delvis möblerat vilket innebär visst påslag på hyran, men what to do...? Ser dock ut att kunna ordna sig och hamnar vi båda i Stockholm är ju inte en luftig 2:a helt fel, dessutom stor klädkammare + skjutgarderob helt fel för grejerna, eller en balkong med kvällssol och en mysig läshörna i sovrummet med fönster åt två håll och utsikt över en skogsdunge. Tänk ett gott te, tända ljus, en härlig filt och en god bok när regnet vräker ner på hösten. Där vill jag bo!

Nu över sommaren är jag i alla fall tillfälligt skriven hos mina föräldrar, städar ur mitt gamla rum som är väl "over-due" för att kunna organisera in allt. Inväntar kommentarer från handledare för att kunna fixa till exjobbet, men annars mest ledig och inväntar att särbon hinner klart. Snart midsommar vilket måste planeras också :)

1 kommentar:

  1. Åh, det låter som en schysst lägenhet. Ville själv bo i de trakterna tidigare. Hoppas allt ordnar sig & lycka till med färdigställandet av exjobbet!

    SvaraRadera